De moderne nerd is innovatief, intelligent, én houdt van Star Wars.

Alt

Uit een recent en ‘baanbrekend’ onderzoek van verzekeraar De Amersfoortse en online verzekeringsplatform Yezzer is gebleken dat het stereotypische beeld dat de meeste mensen hebben van nerds niet blijkt te kloppen. Een nerd is al geruime tijd niet meer de sociaal beperkte, brildragende, van obscure computergames houdende eenling die zich op dagelijkse basis terugtrekt op de zolderkamer.

De moderne nerd
Integendeel zelfs, de hedendaagse nerd vindt uiterlijk erg belangrijk en vindt het prettig om als early adopter door het leven te gaan en op die manier sturing te geven aan de technologische wensen van het publiek. Bijvoorbeeld door uren in de rij te gaan staan om verse technologische hoogstandjes te bemachtigen, om vervolgens deze hippe gadgets via meervoudige social media kanalen aan de rest van de wereld te tonen. Hiermee dwingt de moderne nerd respect af en wordt gezien als koploper als het gaat om (technologische) innovatie.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 374 zelfverklaarde nerds en is daarmee het eerste onderzoek in Nederland dat op zo’n grote schaal wordt uitgevoerd ten aanzien van de sociaal-culturele positie van de nerds. Zo’n 13% van de deelnemers aan het onderzoek zegt ZZP’er te zijn, tegenover 8% van de totale werkzame beroepsbevolking. Hier komt bij dat deze nerds vaker hoogopgeleid zijn en de behoefte voelen om zich los te vechten van het stoffige, archetypische beeld dat nog steeds vastkleeft aan de term ‘nerd’.

Loveable cliché
De onderzoekers denken dat het versleten maar vasthoudende beeld dat veel mensen hebben van nerds afkomstig is uit de popcultuur, waar ze (vooral in de jaren ’90 en ’00) werden afgebeeld als clichématige liefhebbers van StarWars en aandoenlijk sociaal onhandig zijn. Ook wordt er steevast gehint op een mentale ‘beperking’ als autisme, zoals in de populaire serie The Big Bang Theory. Met één uitzondering op de regel: de liefde voor StarWars bestaat nog wel degelijk onder de meeste nerds. Zo geeft ruim een derde (36%) van de deelnemers aan vroeger verliefd te zijn geweest op prinses Leia (vrouwelijke hoofdrolspeelster) en 18% op Luke Skywalker (mannelijke hoofdrolspeler). Onderzoekers spreken hierbij van een ‘loveable cliché’. Het publiek heeft onder invloed van de popcultuur een vertekend maar toch overwegend positief beeld van nerds gekregen als aandoenlijk, onschuldig en intelligent. De nerds zelf ervaren vooral de keerzijde van dit imago dat voornamelijk sociaal ongemak en een barre persoonlijke verzorging met zich meebrengt.

Paradigma verschuiving
In het onderzoek worden voornamelijk de bovengenoemde clichés aangekaart bij de zelfverklaarde nerds. Het grootste hekelpunt blijft toch nog altijd de persoonlijke verzorging. Het is allang niet meer zo dat een gemiddelde nerd ongewassen en in oude kleding door het leven gaat. Een nerd ziet zichzelf liever als intelligente koploper, en bij die voorbeeldfunctie hoort wel degelijk een gedegen verzorging. Niet enkel op het gebied van persoonlijke hygiëne, maar ook voeding en beweging spelen een grote rol. 50% van de ondervraagden vindt het belangrijk om er goed uit te zien en 65% vindt een gezond avondmaal van groot belang.

 

De paradigmaverschuiving ten aanzien van de status van de nerd is een zeer positieve ontwikkeling, zo stellen de onderzoekers. Dit is te danken aan het feit dat nerds steeds op zoek zijn naar ontwikkeling, innovatie en nieuwe technologieën. Deze manier van denken werkt volgens de onderzoekers besmettelijk, en zal er voor zorgen dat er een verschuiving plaatsvindt op de arbeidsmarkt. Er is een stijgende vraag naar jonge en innovatieve mensen die een bedrijf of een start-up de juiste richting in kunnen sturen met nieuwe ideeën. Daarbij een afsluitende tip voor alle ondernemers: Maak vooral gebruik van de potentie die schuilt in dit aanstormende talent, nerds zijn de nieuwe helden op de werkvloer!